שיהיה ברור, אני לא תומך במודל ה״דרכון הירוק״.
משל, הסבר, והצעות קונסטרוקטיביות להגברת ההתחסנות.
👇👇👇🧵
הרעיון של הדרכון הירוק הוא כמו להגיד מי שחוגר חגורת בטיחות, מותר לו לסוע 140קמ״ש. הרי ברור שאמנם מדיניות כזאת תעודד חגירת חגורת בטיחות אבל מעלה את הסיכון לתאונות דרכים.

בתור אחד שמשפחתו עמוק אחרי זריקה שנייה, הייתי מת שיהיה דרכון ירוק. אבל הנתונים המדעיים לא תומכים בכך.
ראשית, צריך לזכור שהאפקטיביות של החיסון זה לא מהירות האור. לא מדובר פה באיזה קבוע פזיקאלי. המחקרים המעולים של @segal_eran, @GazitDoron, @dvir_a, ו @KalksteinNir מודדים את האפקטיביות בהינתן תנאים מסוימים ודינמיקה של הדבקה.
כמו שהסברתי לפני כמה שבועות, אפשר לחשוב על שתי קיצוניות כאשר ממדלים אפקטיביות.

בקיצוניות אחת, שנכנה אותה ״שחור/לבן״, אפקטיביות של 95% אומרת ש 95% מהאנשים פתחו תגובה חיסונית שמנטרלת 100% ממקרי ההדבקה ו 5% מהאנשים פתחו תגובה חיסונית שמנטרלת 0% מאירועי ההדבקה.
בקיצונית השנייה, שנקרא לה ״התרחיש הדינמי״ כ-ו-ל-ם פיתחו את אותה תגובה חיסונית, שמנטרלת אירועי הדבקה בהסתברות גבוהה אבל לא מוחלטת. לכן, ההסתברות לאירועי הדבקה קובעת מאד את האפקטיביות ולא הביולוגיה של האדם.
לגנטיקאים כמוני, זה קצת כמו Nature vs Nurture. יש לנו פוטניאל ביולוגי (חיסון) ויש לנו סביבה שפועלת עלינו (אירוע הדבקה), והתוצאה המשותפת קובעת את המופע.

אנחנו לא באמת יודעים איפה אנחנו בין שתי הקיצוניות, אבל הדרכון הירוק מניח בצורה מובלעת שאנחנו קרובים מאד ל״שחור/לבן״.
בעיה שנייה בדרכון הירוק היא שהוא אפקטיבית משמש כמגביר לזנים חסינים לקורונה. המאמר שלנו הראה שמחוסנים חיוביים הם פחות מדבקים *בממוצע*, וזה מעולה. אבל כאשר מחוסן מדביק מחוסן אחר, אני מתחיל להזיע קצת בגב. יש כאן כל מיני זנים כולל B.1.351 ואנחנו לא רוצים פתאום למצוא escape mutant.
אז איך כן גורמים לאנשים להתחסן? הנה שלל הצעות שלא מסכנות את הציבור:
1. תנו לכל מחוסן במנה השנייה יום מחלה על חשבון המדינה.
2. תתנו שחצי ממענק הקורונה יהיה תלוי בסטטוס החיסוני
3. תנו נקודת זיכוי במס הכנסה. אתם כבר עושים את זה כדי לעודד התיישבות בפריפריה, אז למה לא לחיסון?
4. רעיון ברוח @IgorUlitsky: תעשו הגרלה יומית ותנו ל 20 מתחסנים 5000 ש״ח. כמובן עם צילומים, בלונים, ושיחה מרגשת מאריאלה. זה כלום כסף ועולה פחות ממרכזי חיסונים נטושים.

בקיצור יש למדינה מלא כלים לעודד חיסונים. הם עולים קצת כסף, אבל הם לא מתן היתר למהירות גבוהה לחוגרי חגורת בטיחות.
אני רוצה להדגיש משהו אחד. אני לא מתנגד למתווים שונים לפתיחה של המשק. זה דיון ראוי בטח ובטח בהתחשב העייפות הנפשית והמצב הכלכלי. הטענה שלי שדרכון ירוק ככלי לעידוד התחסנות הוא לא הכלי המתאים ויש כלים אחרים.
You can follow @erlichya.
Tip: mention @twtextapp on a Twitter thread with the keyword “unroll” to get a link to it.

Latest Threads Unrolled:

By continuing to use the site, you are consenting to the use of cookies as explained in our Cookie Policy to improve your experience.