Sebagai seorang bekas pelajar yang lahir dalam keluarga B30 dan dah buat macam² jenis kerja part-time, rasanya aku dibenarkan untuk bercakap tentang bekerja sambil belajar ni.

Tak salah encourage pelajar bekerja part-time, tapi mestilah atas dasar pilihan dan bukan keterpaksaan.
Betullah apa yang @yarafaee_ cakap, jika pelajar terpaksa bekerja untuk survive semasa belajar, itu menunjukkan kegagalan kerajaan. Sebab selain ditambah satu beban kewangan yang nak difikirkan selain hal pelajaran. Tak sebut lagi kdg² jadual kerja dan kelas bercanggah.
Pasal budaya 'baito' di Jepun ni, aku tak berani cakap banyak. @RidzwanMahazan lagi tahu.

Tapi aku lebih tertarik nak bandingkan rate hourly wage minimum Jepun - Malaysia.
Tokyo : 985yen(RM 38.36)/hr
KL: RM 5.7/hr

Min wage Jepun 6.73 kali ganda dari Malaysia
Mungkin ada argue, kos sara hidup di Tokyo lagi mahal dari KL. Betul. You would need 241,018.96¥ to maintain sama standard life you can have 570,000.00¥ in Tokyo.

Comparing this, living cost in Tokyo is 2.36 higher than KL, but their min wage is 6.73 times higher than KL.
Kalau dalam konteks keterpaksaan bekerja di Malaysia, ini menunjukkan pelajar di KL perlu bekerja lebih jam untuk sara hidup mereka secara part-time berbanding di Tokyo. Beban kewangan nak difikir tu lagi besar pastinya.
Aku rasa perbandingan sama boleh dibuat untuk Korea(based on cerita @MintKr) dan NZ(based on cerita @MiraLyana). Antara contoh yang aku suka tengok ialah perbandingan yang @WanAbdRahman buat(based on NZ): https://twitter.com/WanAbdRahman/status/1351172729312047105?s=19
Bila aku cakap bekerja part-time sepatutnya menjadi pilihan buat pelajar, instead of keterpaksaan, masa untuk pelajar gunakan untuk bekerja part time(secara peribadi) aku melihat tak seharusnya lebih 28-30 jam seminggu, dengan gaji yang layak.
This came from a person who worked minimum 41 hours per week to survive financially during study. Personal experience aku di uni bila isu pelajar terpaksa luangkan masa lebih kurang sama banyak bekerja, malah ada yang lebih berbanding belajar:
1. Tak cukup attendance, gaji rendah jadi perlu lebih masa bekerja
2. Bunuh diri sebab beban kewangan, kerja dan study(Korea pun ada masalah suicide among student)
3. Distracted from finishing their study which is the actual main focus in uni.
4. Affect study performance.
You guys can feel free to disagree with me.

Akhir kata, jangan kita menunjukkan perangai tersangat kurang pandainya seperti Nasir Pasir ni: https://twitter.com/_NazriH/status/1351355851190136832?s=19
You can follow @fdajesfry.
Tip: mention @twtextapp on a Twitter thread with the keyword “unroll” to get a link to it.

Latest Threads Unrolled:

By continuing to use the site, you are consenting to the use of cookies as explained in our Cookie Policy to improve your experience.