BURNOUT

Siapa pernah burnout? Yes, me too. Took a very long time to recovered sbb ambil jalan penyelesaian yang salah. Walaupun kerja di “Dream Company”, still ada possibility utk burnout.

Di sini saya akan tolong huraikan sikit issue burnout ni.

Boleh retweet untuk share ❤️
Especially jika anda owner, team leader. Pastikan anda always aware dengan state of team health, dan tahu macam mana nak lead this space.

Saya usually tolong buatkan untuk orang lain sebab team leader undercapacity. Make sure jangan buat kesilapan yang sama - practice from now.
First, ni untuk burnout di tempat kerja. Bukan burnout dgn life anda tapi methodology sama je. Just faktor berbeza.

Ingat, anda tidak burnout dgn satu faktor atau hanya satu perkara yang terjadi. Ada banyak faktor & selalunya sudah terkumpul lama. Akan meletus bila ada trigger.
Fahamkan semua faktor ni sudah terkumpul lama. Tapi faktor2 usually dlm kategori yang sama. Nanti kita boleh tengok.

Sama mcm punca burnout, ada juga jalan penyelesaiannya. Tapi masalahnya, kita tak sedar ada dua jalan & kita selalu guna jalan yang cepat (temporary solution)
Kita boleh guna temporary solution tapi jangan expect dia akan mengubati burnout kita. Silap2 blh buat masalah besar lagi sebab kita lari dari realiti (menyelesaikan)

Contoh:
- Weekend getaway
- Tengok movie
- Makan banyak2

Kita cuba lari dari realiti dengan buat minda tenang.
Just nak bagitahu.

Buat minda tenang tu bagus, kita boleh fokus utk kerja nanti. Tapi ia tidak selesaikan masalah. Tu sometimes bila habis buat aktiviti sekian. Kita balik ke tempat kerja dengan toxic mindset dan rasa tak seronok.

Ingat, boleh tapi don’t expect too much.
Di persikitaran tempat kerja, ini adalah 3 faktor utama.

Tiga faktor ni, pusing lah ikut mana. Dia akan berbalik kepada 3 faktor ni. Berkait rapat dgn skop kerja anda, environment anda & orang yang bekerja dgn anda.

Okay reflect balik, anda rasa mana paling toxic bagi anda?
Skop Kerja.

Ingat, kita bukan hidup untuk bekerja. Tapi bekerja untuk hidup. Jadi anda nak ada connection, personal growth, challenge, meaningful development. Ianya normal - anda juga manusia.

Kalau ada masalah, kena recheck JD balik and buat Personal Development Plan (PDP).
Orang berkerja dgn anda.

Most of the time, masalah sebab communication. Tak boleh nafi & ianya mostly dgn manusia. Tipulah kalau masalah pen boleh bagi burnout.

Bekerja dgn org tak senang. Always about Expectation & Communication. Blh buat Team Dysfunction & Ideal Team Player.
Environment tempat kerja anda.

Ni selalu kita tak nampak TAPI dpt rasa. Kalau ada mismatch susah nak feel connected. Lagi2 kalau organization yang preach values and vision dia tapi tak pernah put the philosophy into execution.

Kalau ada masalah, review balik HR Policy okay!
Yang penting kita nak ada continuous improvement.

Kalau bab kerja kita blh buat plan & review regularly (routine), knpa kita tidak plan utk individual & team health. They are equally important.

So nak masuk 2021, plan jugak untuk team health. Put into routine. Elak burnout.
Tak salah nak buat temporary solution, tak dosa.

Tapi no matter how, you need to face it & have a hard conversation to have the answer that you wanted so much. Ada masa boleh lari dari masalah, tapi sampai bila?

Jgn risau, anda blh go through this.
Be a good leader❤️

Ok Bye!
You can follow @MintKr.
Tip: mention @twtextapp on a Twitter thread with the keyword “unroll” to get a link to it.

Latest Threads Unrolled:

By continuing to use the site, you are consenting to the use of cookies as explained in our Cookie Policy to improve your experience.