Aku setuju dengan M.Nasir. Kadang kita ni dari keluarga yang berpendapatan kecil, kita tak rasa pon kita ni susah. Kita rasa memang itu life kita, jalan hidup kita.

Contoh nya, brader food panda makan atas motor, padahal dia rilek je tengah santai makan late lunch atas motor. https://twitter.com/brgsjks/status/1336266062032117761
Tapi sampai kat netizen, ambik gambar senyap senyap, caption sedih sedih post kat socmed nak highlight kesusahan cari duit, struggle hidup etc etc.

Dia jadi susah, bila kau compare dgn orang yang taraf hidup lagi baik dari kau. And aku rasa socmed ni makes the comparison easier.
Dulu takde social media, apa semua ni, orang mana tau sangat orang berduit lebih ni buat apa, beli apa, makan apa, gi travel ke mana. Kita taktau.

So kita yang dalam circle kita ni yang selalu nya financial-wise pon lebih kurang sama, tak berapa nak terkesan sangat.
Aku yakin kalau dengan quality of life yang kita masing masing tengah jalan kan sekarang ni, minus the social medias and all these gadgets, kita akan lagi tenang, dan mental health wise kita akan lebih terjaga.

Pasal kita terlebih cakna (and too focused) on what we are lacking.
Pendek kata, sesetengah orang yang korang cakap susah ni taktau pon diorang tu susah. And that’s okay. Ignorance sometimes is bliss, and this is one of that time.

Whether or not they need to be made aware of their financial status, idk, there’s no right or wrong answer for that.
You can follow @syedsigaraga.
Tip: mention @twtextapp on a Twitter thread with the keyword “unroll” to get a link to it.

Latest Threads Unrolled:

By continuing to use the site, you are consenting to the use of cookies as explained in our Cookie Policy to improve your experience.