Tahukah anda, stevioside, bahan aktif stevia yang memberikan rasa manis juga mengandungi glukosa, sama seperti gula putih.

Gula atau sukrosa, terdiri dari fruktosa dan glukosa.

Stevioside mengandungi diterpene dan 3 unit glukosa.

Kenapa gula ada kalori, tetapi stevia tidak?
Glukosa dalam stevioside diikat dengan ikatan beta glikosidik, sukrosa dalam gula putih diikat dengan ikatan alfa glikosidik.

Sistem pencernaan manusia kekurangan enzim untuk mencerna ikatan glikosidik beta. Tetapi enzim amilase boleh mencerna ikatan glikosidik alfa dalam gula.
Steviol glycosides tidak dapat dicerna oleh enzim pencernaan manusia. Ia akan kekal struktur kimia sehingga sampai usus kecil. Di usus kecil, bakteria akan mengurai steviol glycosides kepada steviol, disakarida (dua unit glukosa diikat dengan ikatan beta glikosidik) dan glukosa.
Sebahagian steviol akan diserap oleh usus kecil dan dimetabolisme dalam hati menjadi steviol glucuronide (lihat gambar). Steviol glucuronide dikumuhkan melalui najis.

Hanya sedikit saja glukosa diserap dalam darah. Satu gram stevia memberikan sebanyak 2.7 kalori.
Kajian selama 16 minggu ke atas seramai 120 pesakit diabetes jenis kedua mendapati pengambilan 1000mg stevioside A (sejenis steviol glycosides), tidak menjejaskan fungsi tubuh badan (tekanan darah, kandungan glukosa, fungsi hati dan fungsi buah pinggang).
You can follow @drcheputeh.
Tip: mention @twtextapp on a Twitter thread with the keyword “unroll” to get a link to it.

Latest Threads Unrolled:

By continuing to use the site, you are consenting to the use of cookies as explained in our Cookie Policy to improve your experience.